Om ESR

Historia
East Sweden Rally – Östgötarallyt
En sammanställning av Östgötarallyt av Tommy Andersson

Källa är Historiska arkivet på http://old.lms.se/rally/nostalgi/ samt egna iakttagelser.

1966
Första Östgötarallyt arrangerades
Datum: 21 – 22 januari
SM-status: Nej
Total längd: 1040 km
Antal sträckor: 20 st
Antal startande: 70 st
Totalsegrare: Björn Waldegård, VW 1600
Värt att nämna:
På initiativ av 9 östgötaklubbar arrangerades för första gången Östgötarallyt.
Banlängden var 104 mil lång. Det var ett hårt rally för många av favoriterna tvingades bryta. Åke ”Byggarn” Andersson fick fel på motorn, Håkan Örnedahl körde sönder en drivknut, Anders Sigurdsson slog runt.
Björn Waldegård, Lennart Eliasson och Dag Petterson slogs om segern. Lennart Eliasson var 4 sekunder snabbare än Waldegård men några förargliga transportprickar gjorde att placeringen blev en tredje plats efter Dag Petterson. På fjärdeplatsen kom Carl Orrenius i en standard gr 1 Saab.
Endast en LMS:are ställde upp i tävlingen och det var Toivo Mielonen som debuterade med en Audi 80 och lyckades med att körda in på en 15 plats i totallistan och på en 3 plats i klassen gr 1 1601 till 2500 cc.

1967
Datum: 27 – 28 januari
SM-status: Nej
Total längd: 860 km
Antal sträckor: 22 st
Antal startande: 80 st
Totalsegrare: Mats Oscarsson, VW 1600
Värt att nämna:
Då var det dags igen att arrangera det andra Östgötarallyt 86 mil långt med 27 mil specialsträckor. Första bil startade 14:15 på fredagseftermiddagen från Mobilen i Norrköping. Bansträckningen gick upp mot Kvarsebo sedan ner till Valdemarsvik tillbaka till Norrköping, Finspång, Godegård. Tankuppehåll i Motala, Prästomta skjutfält, Boxholm, Ulrika skogarna, Mantorps Travbana för att köra sista provet SP22 på Kråkvilan kl. 10:45 på lördagsmorgonen. Det var inte tal om nattvila här inte och bistert var det också över 20 grader kallt.
Tre LMS:are ställde upp i tävlingen Sven Almevik med bror Roland som kartläsare i en Renault R8 Gordini, Egon Dahlgren med Lennart Johansson i en Opel Rekord och Toivo Mielonen med Per Olof Karlsson också i en Opel Rekord. Bäst gick det för Toivo Meilonen han körde in på en 17 plats totalt och 6:e plats i klassen. hur det gick för de andra LMS:arna har vi ingen information om.

1968
Datum: 9 – 10 februari
SM-status: Ja
Total längd: 900 km
Antal sträckor: 28 st
Antal startande: 120 st
Totalsegrare: Björn Waldegård, Porsche 911
Värt att nämna:
Första gången som SM deltävling.

1969
Datum: 31 januari – 1 februari
SM-status: Ja
Total längd: 800 km
Antal sträckor: 25 st
Antal startande: 115 st
Totalsegrare: Stig Blomqvist, Saab
Värt att nämna:
Då var det dag för det 4:e upplagan av Östgötarallyt som vanligt med start och mål i Norrköping banans längd var ca: 80 mil varav 30 mil var specialsträckor. Förste förare startade kl. 14.01 på fredag eftermiddag och genomförde tävlingen utan uppehåll och var tillbaka vid i Norrköping för att köra det avslutande provet på Kråkvilan vid 9 tiden på lördagsmorgonen.

1970
Datum: 30 – 31 januari
SM-status: Ja
Total längd: 920 km
Antal sträckor: 31 st
Antal startande: N/A
Totalsegrare: Calle Orenius, Saab
Värt att nämna:
Starten för årets Östgötarally var Mässhallarna i Norrköping och hade 31 stycken sträckor på ca 42 mil och med transporten blev det 92 mil som deltagarna fick åka.

1971
Datum: 12 – 13 mars
SM-status: Nej
Total längd: 950 km
Antal sträckor: 24 st
Antal startande: 100 st
Totalsegrare: Calle Orenius, Saab
Värt att nämna:

1972
Datum: 28 – 29 januari
SM-status: Nej
Total längd: 1000 km
Antal sträckor: 32 st
Antal startande: 53 st
Totalsegrare: Anders Gullberg, BMW 2002 TII
Värt att nämna:

1973
Datum: 26 – 27 januari
SM-status: Ja
Total längd: 1000 km
Antal sträckor: 28 st
Antal startande: 99 startande
Totalsegrare: Stig Blomqvist, Saab
Värt att nämna:
Under tävlingen fanns det enbart 2 matuppehåll.

1975
Datum: 21 – 22 januari
SM-status: Ja
Total längd: 1200 km
Antal sträckor: N/A
Antal startande: N/A
Totalsegrare: Stig Blomqvist, Saab
Värt att nämna:

1977
Datum: 21 – 22 januari
SM-status: Ja
Total längd: 310 km
Antal sträckor: 31 st
Antal startande: 148 st
Totalsegrare: Per Eklund, Saab
Värt att nämna:

1979
Datum: 19 – 20 januari
SM-status: Ja
Total längd: 900 km
Antal sträckor: 27 st
Antal startande: 200 st
Totalsegrare: Bror Danielsson, Opel Kadett
Värt att nämna:

1981
Datum: 23 – 24 Januari
SM-status: Ja (JSM)
Total längd: 560 km
Antal sträckor: 20 ss
Antal startande: 175 st
Totalsegrare: Håkan Petersson, Volvo 142
Värt att nämna:
Första gången tävlingen kördes med start i Linköping

1984
Datum: 20 – 21 januari
SM-status: Ja
Total längd: 420 km
Antal sträckor: N/A
Antal startande: 148 st
Totalsegrare: Lars-Erik Torph
Värt att nämna:
Startade i Norrköping. En sträcka kördes på parkväg utan dubbdäck, vilket inte var speciellt uppskattat i en annan mycket omtyckt tävling.

1987
Datum: Slutet av januari
SM-status: Ja
Total längd: N/A
Antal sträckor: 16 st
Antal startande: 170 st
Totalsegrare: Erik ”Eken” Johansson, Audi
Värt att nämna:
Start på Stora Torget i Linköping, ca 1 000 pers. kom
Detta är den senaste vintertävlingen i rallyts historia.

1989
Datum: 1 – 3 augusti
SM-status: Ja
Total längd: N/A
Antal sträckor: 10 ss
Antal startande: 160 st
Totalsegrare: Per Eklund, Lancia Delta
Värt att nämna:
Tävlingen startade på Stora Torget i Linköping och var flyttade från vintern till sommaren p g a dåliga väderförhållanden.

1990
Datum: 3 – 4 augusti
SM-status: Ja
Total längd: N/A
Antal sträckor: 14 ss
Antal startande: 179 st
Totalsegrare: Harri Joki
Värt att nämna:
Start i Linköping

1992
Datum: 18 – 19 september
SM-status: Ja
Total längd: N/A
Antal sträckor: 14 ss
Antal startande: 122 st
Totalsegrare: Per Eklund, Lancia Delta
Värt att nämna:
Starten för denna tävling var i Norrköping

1994
Datum: 24 – 25 September
SM-status: Ja
Total längd: N/A
Antal sträckor: 11 st
Antal startande: 115 st
Totalsegrare: Thomas Jansson, Toyota
Värt att nämna:
Starten förlagd till Linköping

1996
Datum: N/A
SM-status: Ja
Total längd: N/A
Antal sträckor: N/A
Antal startande: N/A
Totalsegrare: Thomas Jansson, Toyota
Värt att nämna:
Starten var i Norrköping, men mest minns alla den massiva kritik som SS2 utan för Finspång fick, där det hävdas att det är sämsta SS i SM’s historia.

1998
Datum: 18 – 19 September
SM-status: Ja
Total längd: N/A
Antal sträckor: N/A
Antal startande: N/A
Totalsegrare: Mats Thorzelius, Toyota Celica
Värt att nämna:
Startade i Linköping

2000
Datum: 29 – 30 Sept
SM-status: Ja
Total längd: 270 km
Antal sträckor: 10 st
Antal startande: 140 st
Totalsegrare: Mats Jonsson, Ford Escort
Värt att nämna:
Start i Norrköping

2002
Datum: N/A
SM-status: Ja
Total längd: N/A
Antal sträckor: N/A
Antal startande: N/A
Totalsegrare: Mats Jonsson, Ford Escort
Värt att nämna:
Startade i Linköping

2004
Datum: 10 – 11 September
SM-status: Ja
Total längd: 352 km
Antal sträckor: 11 st
Antal startande: 51 st
Totalsegrare: Thomas Rådström, Toyota Corolla WRC
Värt att nämna:
Start i Norrköping

2006
Datum: 29 – 30 september
SM-status: Ja
Total längd: 420 km
Antal sträckor: 10 st
Antal startande: N/A
Totalsegrare: Mats Jonsson, Ford Focus WRC
Värt att nämna:
Tävlingen var final för Rally-SM 2006. Tävlingscentrum och HQ var beläget på Garnisonsområdet i Linköping.

2011
Datum: 16 – 17 september
SM-status: Ja
Total SS-längd: 103 km
Antal sträckor: 10 st
Antal startande: 87 totalt (63 i SM)
Totalsegrare: Pontus Tideman, Ford Fiesta S2000
Värt att nämna:
Första gången tävlingen kördes under nya namnet, East Sweden Rally. Start, mål, serviceplats och HQ var belagt till Cloetta Center, mitt i Linköping.

2012
Datum: 13 – 14 september
SM-status: Ja
Total SS-längd: km
Antal sträckor: 13 st
Antal startande: 81 totalt (70 i SM)
Totalsegrare: Mats Jonsson, Ford Escort WRC
Värt att nämna:
Start, mål, serviceplats och HQ var belagt till Cloetta Center, mitt i Linköping.

2013
Datum: 6 – 7 september
SM-status: Ja
Total SS-längd: 57,12 km
Antal sträckor: 9 st
Antal startande: 78 totalt
Totalsegrare: Jerker Axelsson, Subaru S10 WRC
Värt att nämna:
Mycket krokiga och krävande SS i skogarna kring Malexander

2014
Datum: 5 – 6 september
SM-status: Ja
Total SS-längd: 90,63 km
Antal sträckor: 10 st
Antal startande: 79 totalt
Totalsegrare: Mats Jonsson, Ford Escort WRC
Värt att nämna:
Start, mål, serviceplats och HQ var belagt till Saab Arena (fd Cloetta Center), mitt i Linköping.

2015
Datum: 4 – 5 september
SM-status: Ja
Total SS-längd: 110 km
Antal sträckor: 9 st
Antal startande: 87 totalt
Totalsegrare: Robin Friberg, Citroën DS3 R5
Värt att nämna:
Inledningsvis var det Fredrik Åhlin som förde fältet i Trimmat 4WD, och han ledde tävlingen före norrmannen Frank Tore Larsen inför den andra dagen. Men redan på dagens första sträckan tog det stopp för Fredrik som åkte av och tvingades bryta. Det blöta vädret under lördagen blev sedan en faktor som kom att spela stor roll för hela tävlingens utgång. När Frank Tore, Anders Gröndal, Patrik Johansson och Mattias Jirvelius med flera drabbades av problem öppnades det upp för Mats Jonsson som senare kom att bli utmanad av Robin Friberg om segern. Och inför avslutande sträckan ledde Friberg med 25 sekunder, när han drabbades av servoproblem.
Mats Jonsson stod upp och körde på sista sträckan och lyckades köra in allt utom 1,5 sekunder, som blev Fribergs segermarginal. Men på transporten till slutmål drabbades Friberg av mer problem när generatorremmen gick av och Friberg fick använda sig av sina skosnören för att komma i mål.
Start, mål, serviceplats och HQ var belagt till Saab Arena, mitt i Linköping.

2016
Datum: 9 – 10 september
SM-status: Ja
Total SS-längd: 114 km
Antal sträckor: 9 st
Antal startande: 82 totalt
Totalsegrare: Jerker Axelsson, Subaru
Värt att nämna:
Start, mål, serviceplats och HQ var belagt till Saab Arena, mitt i Linköping. Årets rally inleddes med en startceremoni på Stora Torget. SS6 var en utmanande specialsträcka på hela 35 km.

2017
Datum: 8 – 9 september
SM-status: Ja
Total SS-längd: 126 km
Antal sträckor: 9 st
Antal startande: 97 totalt
Totalsegrare: Pontus Tidemand, Skoda Fabia R5
Värt att nämna:
Start, mål, serviceplats och HQ var belagt till Saab Arena, mitt i Linköping.

2018
Datum: 7 – 8 september
SM-status: Ja
Total SS-längd: 106 km
Antal sträckor: 10 st
Antal startande: 86 totalt (76 i SM och 10 i Östgötaklasserna)
Totalsegrare: Martin Berglund, Skoda Fabia R5
Värt att nämna:
Start, mål, serviceplats och HQ var belagt till Saab Arena, mitt i Linköping. 2018 var ESR SM-final och hade tillhörande bankett på Linköpings konsert & kongress direkt på kvällen efter målgången.

2019
Datum: 6 – 7 september
SM-status: Ja
Total SS-längd: 109 km
Antal sträckor: 11 st
Antal startande: 86 totalt (81 i SM och 5 i Östgötaklasserna)
Totalsegrare: Patrik Flodin, Skoda Fabia R5
Värt att nämna:
Årets tävling var för första gången en fullvärdig FIA tävling och ingick i European Rally Trophy (ERT). ESR var en deltävling i Baltic rally trophy och det kom internationella domare från FIA.
Nytt för detta år var att vi körde stadssträckan på Stångebro (Super special Stage) två gånger direkt efter varandra på fredagskvällen och med ett startmellanrum på endast 30 sekunder mellan bilarna.

2020
Datum: 4 – 5 september
SM-status: Ja
Total SS-längd: 97 km
Antal sträckor: 7 st
Antal startande: 99 totalt (99 i SM)
Totalsegrare: PG Andersson, Ford Fiesta
Värt att nämna:
Detta år var ett speciellt år med Covid pandemin och frågetecknen var många huruvida vi ens skulle kunna genomföra tävlingen. Efter strukit publiksträckan på Stångebro och gjort om banansträckningen för att minimera kostnader fortsatte vi med många restriktioner, tävlingen fick genomföras publikfritt, serviceplatsen var stängd för allmänheten, nya rutiner för anmälan och tidkort för minimera den fysiska kontakten och så vidare.
Vid anmälans stängning visade sig intresset vara rekordstort och hela 103 SM ekipage var anmälda så tyvärr var vi tvungna att tacka nej til alla anmälda i inbjudningsklassen R1 och i Östgötaklassen.
Tävlingen avgjordes denna gång på fina vägar norr om Linköping och för första gången på många år körde vi igen på Prästtomta skjutfält där stor del av tävlingssträckorna var denna gång.

2021
Datum: 18 september
SM-status: Nej
Total SS-längd: 41 km
Antal sträckor: 3 st
Antal startande: 75 totalt
Totalsegrare: Jari Saarinen, Mitsubishi Evo X
Värt att nämna:
Första gången utan SM på över tio år. Start och mål var förlagda till Boxholm. Tävlingen ingick i MAS-cupen. Rekognosering fick ske på förmiddagen och tävlingen kördes på eftermiddagen i skogarna mellan Boxholm och Malexander.

2022
Datum: 10 september
SM-status: Nej
Total SS-längd: 47 km
Antal sträckor: 5 st
Antal startande:  50 totalt
Totalsegrare: Kalle Gustafsson, Ford Fiesta R5
Värt att nämna:
Tävlingen hade inte SM status. Tävlingen ingick i MAS rally cup, 1300-cupen och Ladies in action. Rekognosering fick ske på förmiddagen och tävlingen kördes på eftermiddagen huvudsakligen på Prästtomta skjutfält. Start och mål var beläget på Torpa gård utanför Borensberg.

Totalsegrare
1966 – Björn Waldegård
1967 – Mats Oscarsson
1968 – Björn Waldegård
1969 – Stig Blomqvist
1970 – Calle Orenius
1971 – Calle Orenius
1972 – Anders Gullberg
1973 – Stig Blomqvist
1975 – Stig Blomqvist
1977 – Per Eklund
1979 – Bror Danielsson
1981 – Håkan Petersson
1984 – Lars-Erik Torph
1987 – Erik ”Eken” Johansson
1989 – Per Eklund
1990 – Harri Joki
1992 – Per Eklund
1994 – Thomas Jansson
1996 – Thomas Jansson
1998 – Mats Thorzelius
2000 – Mats Jonsson
2002 – Mats Jonsson
2004 – Thomas Rådström
2006 – Mats Jonsson
2011 – Pontus Tideman
2012 – Mats Jonsson
2013 – Jerker Axelsson
2014 – Mats Jonsson
2015 – Robin Friberg
2016 – Jerker Axelsson
2017 – Pontus Tidemand
2018 – Martin Berglund
2019 – Patrik Flodin
2020 – PG Andersson
2021 – Jari Saarinen
2022 – Kalle Gustafsson